آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مقاله به صورت جامع و تصویری به آموزش رایگان مدل سازی مبل راحتی در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) میپردازیم.
برای مدل سازی مبل راحتی ابتدا از بخش create سپس Standard primitives
یک استوانه یا Cylinder انتخاب میکنیم و تعداد Sides (اضلاع) آن را بر روی 8 قرار میدهیم و در ارتفاع دلخواه آن را رسم میکنیم.
اکنون ابزار Editable poly را اجرا میکنیم و سپس با استفاده از ابزار Selection یا انتخاب
کف استوانه را انتخاب و سپس Delete را زده و آن را پاک میکنیم.
سپس با استفاده از ابزار Connect استوانه را همانند شکل زیر به 4 قسمت تقسیم میکنیم
و مجددا با استفاده از همین ابزار یک خط افقی نیز ایجاد میکنیم.
اکنون خط افقی را انتخاب کرده و select and uniform scale را انتخاب میکنیم
و سپس خطوط کناری را انتخاب و کمی به داخل میاوریم
حال با استفاده از ابزار انتخاب پلی گان ها (Polygon selection) پلیگان های بالا را انتخاب
و گزینه ی Hnge from edges را زده و پلی گان ها را بالا میکشیم
و سپس با استفاده از Editable poly و ابزار edges پلی گان های کف مبل را نیز مطابق تصویر زیر کمی به سمت پایین میکشیم.
اکنون خطوط پلی گان ها را انتخاب کرده و سپس مجددا ابزار Connect را انتخاب میکنیم
و مجددا با استفاده از ring selection خطوط را انتخاب و connect را میزنیم.
اکنون از بخش ابزار Selection گزینه ی Loop را انتخاب کرده و سپس از بخش edit edges گزینه ی remove را انتخاب میکنیم.
سپس خطوط بالا و پایین مبل را انتخاب و همانند تصویر زیر کمی آن ها را به سمت بیرون میکشیم تا بخش پشتی و نشیمن مبل فرم بگیرد.
اکنون از بخش editable poly گزینه ی vertex را انتخاب میکنیم تا رأس های پلیگان ها را انتخاب کند
و سپس از بخش Modifier List مدیفایر Turbo smooth را انتخاب میکنیم.
این مدیفایر لبه های موجود در یک آبجکت را نرم و Smooth تر میکند.
مجددا از بخش Modifier List مدیفایر edit poly را انتخاب کرده و سپس خطوط داخلی مبل را انتخاب کرده و
از بخش edit edges گزینه ی chamfer را انتخاب میکنیم و اندازه ی آن را بر روی 13 سانتی متر تعیین میکنیم
و alt را نگه داشته و خطوط داخلی را از انتخاب خارج کرده و سپس Remove را میزنیم.
اکنون از بخش edit poly گزینه ی vertex را انتخاب کرده و سپس نقاط کنترل را انتخاب کرده و به داخل میکشیم.
اینبار از بخش editable poly گزینه ی edge را انتخاب میکنیم
و سپس خطوط افقی پلی گان ها را انتخاب کرده و سپس آن ها را به اندازه ی -2 سانتی متر extrude میکنیم.
و خط عمودی را انتخاب کرده و سپس ابزار Chamfer را انتخاب میکنیم و به اندازه ی 1 سانتی متر آن را Chamfer میکنیم
سپس shift را نگه داشته و ماوس را به سمت پایین درگ (کشیدن ماوس) میکنیم تا لبه ها کپی شوند.
اکنون لبه های بیرونی مبل را نیز انتخاب کرده و سپس Chamfer میکنیم تا در مبل تورفتگی ایجاد شود
و برای ایجاد نرمی در لبه های تیز مبل مجددا از مدیفایر turbo smooth استفاده میکنیم.
از بخش Modifier List مدیفایر FFD را انتخاب کرده و کمی در بخش های مختلف مبل فرم آن را اصلاح میکنیم
و بار دیگر با استفاده از Turbo smooth لبه های تیز مبل را نرم میکنیم.
برای تماشای آموزش رایگان مدل سازی مبل راحتی در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) فیلتر شکن خود را روشن کرده و سپس ویدیو زیر را پلی (Play) کنید.