آکادمی معماری قوری
آموزش نرمافزارهای معماری
در این مطلب به صورت جامع و تصویری به آموزش رایگان مدل سازی آبجکت در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) میپردازیم
و یاد میگیریم که چگونه آبجکت های دلخواه خودمان را در این نرم افزار مدل سازی نماییم.
در این آموزش قصد داریم که یک لیوان آبمیوه را مدل سازی کنیم،
برای اینکار ابتدا یک تصویر از لیوان مورد نظر دانلود و در نرم افزار وارد میکنیم.
از بخش Create و سپس بخش Spline ابزار Line را انتخاب کرده و خطوط نصف لیوان را رسم میکنیم.
اکنون خطوط را انتخاب و کلیک راست کرده و سپس گزینه ی bezier را انتخاب میکنیم
و خطوط صاف را کمی نرم کرده و به حالت کمان در میاوریم.
اکنون از بخش Modifier List مدیفایر lathe را انتخاب میکنیم تا خطوط رسم شده را به حالت دورانی به یک حجم تبدیل کند
در بخش پارامتر های آن گزینه ی weld core را فعال و تعداد Segment های آن را بر روی 26 قرار میدهیم.
سپس اگر لازم است با استفاده از ابزار Vertex از این مدیفایر کمی فرم حجم را تنظیم میکنیم.
اکنون کلیک راست کرده و گزینه ی Convert to editable poly را انتخاب میکنیم
لبه های یک سمت را انتخاب کرده و گزینه ی Flow connect یا Ring Loop را انتخاب میکنیم
سپس alt +x را زده تا در حجم شفافیت ایجاد شود.
حال برای آن که آبجکت مورد نظر ضخامت داشته باشد،از بخش Modifier List، مدیفایر Shell را انتخاب میکنیم
و Outer amount را بر روی 1.5 قرار میدهیم.
مجددا راست کلیک کرده و گزینه ی Convert to editable poly را انتخاب میکنیم
و پلی گان های بالا را انتخاب کرده و سپس Extrude میکنیم.
اکنون پلی گان های دو طرف حلقه ای که ایجاد کردیم را انتخاب و سپس Bevel را انتخاب میکنیم
و آن را بر روی Local normal قرار میدهیم و طول ان را بر روی 0.44 و عرض آن را بر روی 0.57 قرار میدهیم.
ابزار Polygon selection را انتخاب میکنیم
و پلی گان های کف لیوان را انتخاب میکنیم.
سپس چندین بار گزینه ی Grow را زده و تا پایه لیوان آن را بالا میاوریم و delete را میزنیم
و Polygon selection را انتخاب کرده تا پلی گان مورد نظر را انتخاب کند
سپس با استفاده از hide unselected بقیه پلی گان ها را پنهان میکنیم
اکنون Cap poly را انتخاب وسپس inset را زده تا برای کف آن یک پلی گان ایجاد میکنیم
سپس با استفاده از Grow پلی گان ها را کمی به سمت پایین میکشیم
سپس بقیه پلیگان هایی که پنهان (Hide) کردیم را Unhide all میکنیم.
اکنون میخواهیم که آبجکت مایع را مدل سازی کنیم
مجددا چندین بار Grow را میزنیم و تا ارتفاع دلخواه آن را بالا میاوریم
سپس از بخش Edit geometry گزینه ی Detach as clon را انتخاب میکنیم
سپس پلی گان های مایع را انتخاب کرده و گزینه ی Flip را زده
و سپس cap poly را زده و سطح آبجکت را انتخاب کرده
و سپس Inset را میزنیم و مقدار آن را بر روی 5 سانتی متر قرار میدهیم
و grow را زده و پلی گان ها را به سمت پایین میکشیم.
اکنون بقیه آبجکت ها را نیز Unhide میکنیم.
حال آبجکت شیشه را انتخاب کرده و لبه ی آن را انتخاب میکنیم
سپس با استفاده از connect تعداد Segment های لبه را افزایش میدهیم و
یک خط نزدیک لبه ها ایجاد میکنیم، تا بتوانیم لبه های لیوان را نرم تر کنیم.
و مجددا همین کار را برای پلیگان داخل لیوان تکرار میکنیم و
مدیفایر Turbo smooth را انتخاب تا لبه ها نرم تر و Smooth تر شوند
سپس آبجکت داخلی را انتخاب کرده و مجددا مدیفایر turbo smooth را میزنیم.
برای تماشای آموزش رایگان مدل سازی آبجکت در نرم افزار تری دی مکس (3D Max) فیلتر شکن خود را روشن و ویدیو زیر را پلی (play) کنید.