در این مقاله به صورت تصویری به آموزش ترسیم پله در تری دی مکس (3D Max) میپردازیم و یاد میگیریم که چگونه با استفاده از پله های آماده ی نرم افزار در مدل های خود پله ترسیم نماییم.

آموزش ترسیم پله در تری دی مکس (3D Max)

برای دسترسی به پله های آماده ی نرم افزار تری دی مکس ابتدا وارد بخش Create که مربوط به ایجاد هر آبجکتی در نرم افزار تری دی مکس میباشد شده،

و سپس از بخش  Standard primitives گزینه ی stairs (پله) را انتخاب میکنیم.

در این بخش 4 نوع پله ی آماده ی یک بازو ،دو بازو ،L شکل و پله ی گرد برای ترسیم وجود دارد 

که قصد داریم به روش ترسیم و بررسی پارامتر های آن ها بپردازیم.

ابتدا برای ایجاد پله ی یک بازو Straight Stair را انتخاب میکنیم

برای ترسیم این پله در نرم افزار تری دی مکس،

ابتدا یک کلیک میکنیم و طول پله را مشخص میکنیم

مجددا کلیک کرده تا عرض آن را مشخص و یک کلیک کرده تا ارتفاع پله را مشخص نماییم.

اکنون وارد بخش پارامتر های آن میشویم

از بخش Type میتوانیم نوع پله را مشخص کنیم و آن را در حالت باز و بسته و یا Box قرار دهیم.

از بخش Layout میتوانیم طول و عرض پله را تعیین کنیم.

از بخش Riser CT میتوانیم تعداد کف پله ها را مشخص کنیم

و از طریق Riser HT میتوانیم ارتفاع هر پله را تعیین کنیم.

اکنون برای رسم پله ی دو بازو گزینه ی U type stare را انتخاب میکنیم

برای ترسیم این پله ابتدا کلیک کرده و ماوس را درگ (کشیدن ماوس) میکنیم تا ارتفاع آن مشخص شود 

سپس کلیک کره تا عرض راه پله را مشخص کنیم و مجددا کلیک کرده تا به آن ارتفاع دهیم.

از بخش layout میتوانیم طول پله ی بازوی اول و دوم را مشخص کنیم

و از طریق left و right جهت پله را مشخص کنیم.

از طریق Offset میتوانیم عرض چشم پله را تعیین نماییم

و از بخش thickness نیز میتوانیم ضخامت پله را مشخص کنیم.

اکنون برای ترسیم نرده ی پله از بخش  generate geometry گزینه ی rail path را در چپ و راست فعال میکنیم

سپس وارد بخش Railing شده و از آن جا ارتفاع نرده ها و Offset آن را تعیین میکنیم

و از بخش مدیفایر ها Extrude را انتخاب میکنیم و مقدار آن را به دلخواه تعیین میکنیم.

اکنون برای ترسیم پله ی L شکل گزینه ی L Type stair را انتخاب میکنیم

برای ترسیم آن ابتدا کلیک کرده و طول و سپس کلیک کرده تا بازوی دوم و سپس کلیک کرده تا ارتفاع آن را مشخص کنیم.

همانند پله های قبلی از بخش Layout میتوانیم طول و عرض پله را تعیین کنیم.

Angle زاویه ی L شکل پله میباشد که در حالت پیش فرض بر روی 90 قرار دارد و میتوانیم بسته به نوع پروژه آن را تغییر دهیم

و از طریق Thickness نیز میتوانیم ضخامت پیشانی پله را تعیین نماییم

همچنین میتوانیم از طریق depth نیز میتوانیم طول کف پله را مشخص کنیم

و از طریق فعال کردن hand rail نیز میتوانیم همانند روش قبل برای آن نرده ی افقی ایجاد نماییم.

آخرین نوع پله های آماده ی تری دی مکس پله ی گرد میباشد که از طریق spiral stair قابل ترسیم است.

برای ترسیم این پله ابتدا کلیک کرده و سپس ماوس را درگ میکنیم تا شعاع آن را مشخص کنیم

و سپس کلیک کرده تا ارتفاع آن را تعیین کنیم.

اکنون همان طور که گفته شد از بخش پارامتر های آن تعداد پله ها و ارتفاع هر پله را تعیین میکنیم

از بخش Radius  شعاع راه پله را تعیین میکنیم.

از بخش revs میتوانیم مقدار پیچیدگی پله را مشخص کنیم

با فعال کردن Stringers میتوانیم در لبه های پله یک قاب تعریف کنیم

و با فعال کردن center pol میتوانیم یک مرکز پله ایجاد کنیم و از بخش پارامتر های آن ضخامت آن را تعیین کنیم.

5/5