آشنایی با متریال سازی در ویری اسکچاپ ( بخش دوم )

در این مقاله قصد داریم به ادامه بحث آشنایی با متریال سازی در ویری اسکچاپ بپردازیم.

در پنجره که در سمت راست باز می شود و شما می توانید تنظیمات مربوط به متریال را از آنجا کنترل کنید اولین بخشی که با آن روبرو می شوید Diffuse نام دارد که شامل دو بخش جزئی 

می شود 

در بخش Diffuse می توانید رنگ متریال خود را تغییر دهید 

Roughness شما در این بخش می توانید زمختی یا نرمی متریال خود را تنظیم کنید 

بخش بعدی مربوط Reflection می باشد در این قسمت شما می توانید به تنظیمات گسترده ای راجع به بازتاب نور دست یابید

Reflection Color : در این بخش هر چه رنگ مربوط به آن روشن تر شود بازتاب نور بیشتر خواهد شد و بلعکس.همچین شما می توانید یک map  هم برای آن در نظر بگیرید 

Reflection Glassiness : بین 0 تا 1 تعریف می شود که با کم شدن آن بازتاب محوتر خواهد شد و بلعکس .

Fresnel : یک قانونی وجود دارد که در آن هر چه دوربین یا دید شما افقی تر باشد بازتاب بیشتری را خواهد دید و هر چه عمودتر باشد بازتاب کمتری را خواهید دید .

Reflection IOR : مربوط به شکست بازتاب نور می باشد که هر چه مقدار آن بیشتر باشد متریال رنگ خودش از دست خواهد داد و بازتاب بیشتر خواهد شد . که حالت نرمال آن عدد 1.6 می باشد.

BRDF : مربوط به نحوه ی پردازش هایلایت یا بازتاب می باشد که حالت GGX حالت مطلوب آن خواهد بود .

Dim Distance : فاصله ای که از بازتاب اصویر نشان می دهد 

Dim Falloff : هر چه بیشتر باشد مرز بین بازتاب و جایی که بازتابی روی متریال وجود ندارد محوتر می شود درواقع یک گرادینت مخصوص به خود را دارد.

بخش Refraction شامل

Refraction Color : هر چه بیشتر یا سفیدتر باشد نور را بیشتر از خودش عبور می دهد و حالت شیشه ای پیدا خواهد کرد .

Fog Color : درواقع دارای مپ و قدرت می باشد . اگر خواستید یک شیشه رنکی درست کنید بهتر است از این بخش استفاده کنید و جایی ضخیم تر است نور در آنجا تیره تر و در جایی که نازک تر است رنگ آن روشن تر است .

Fog Multiplier : هر چه بالاتر باشد قدرت مه  در آن بیشتر می شود و اجازه ورود نور را نمی دهد در نتجه تیره خواهد شد .

Reflection Glassiness : هر چه کمتر باشد بزتاب نور محوتر خواهد بود .

IOR : مربوط به ضریب شکست بازتاب می باشد که هر چه بیشتر باشد بازتاب آن محوتر خواهد شد . ضریب شکست مناسب برای آب 1.5 , ضریب شکست شیشه 1.9 یا 1.6 , ضریب شکست هوا عدد 1.2 و در ضریب شکست 1 هیچ شکستی وجود ندارد .

5/5