آموزش رایگان Dirt Map ویری اسکچاپ (V-ray For Sketchup)
در این مقاله قصد داریم به آموزش رایگان مپ های ویری اسکچاپ در قسمت متریال ویری اسکچاپ بپردازیم.
همانطور که می دانید متریال درست نقش بسیار مهمی در رئال شدن رندر شما دارد.
در این مطلب قصد داریم شما را با مپ های مهم ویری اسکچاپ آشنا نماییم.
همانطور که می دانید شما با استفاده از مپ های درست می توانید متریال هایی رئال و با جزئیات نوری درست بسازید.
در مقالات قبل در مورد مپ Color Correction آشنا شدیم . یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مپ ها Dirt Map می باشد.
برای استفاده از این مپ فقط کافی است وارد بخش تنظیمات متریال موردنظرتان شوید سپس از قسمت
Diffuse روی مپی که وجود داشته کلیک می کنیم و گزینه Warp In را انتخاب می کنیم حالا باید Dirt را انتخاب کنید.
در اینجا وارد تنظیمات مربوط به این مپ می شویم . که شامل بخش های زیر می باشد
Unoccluded Color این قسمت مربوط به مپ اصلی خود متریال می باشد.
Occluded Color این گزینه مربوط به این می باشد که وقتی نور نمی تواند به جاهایی خاص دسترسی پیدا کند این مکان ها تیره تر خواهند شد.
حالا می توانید در بخش Color رنگ مربوط به این قسمت ها را تغییر دهید و هم اینکه می توانید مپ جدیدی را در قسمت مپ وارد کنید .
به عنوان مثال می توانید از یک مپ سبزه به عنوان گیاهان موجود در آن بخش ها استاده کنید.
یا حتی می توانید همان مپ اصلی که به عنوان متریال وجود دارد را یکبار کپی کنید و در این قسمت Paste کنید و سپس وارد آن شوید
و از قسمت Color Space و انتخاب گزینه گاما آن را تیره تر کنید.
بخش بعدی مربوط Radius می باشد . زمانی که ویری اسکچاپ تشخیص داد چه جاهایی نور وجود ندارد با کم و زیاد کردن این بخش می توانید
شعاع مربوط به این تاریکی را کم یا زیاد کنید.
قسمت بعدی مربوط به گزینه Falloff می باشد که هر چه کمتر باشد در نتیجه محوتر خواهد شد و اگر زیاد شود این تیرگی ها فشرده تر خواهند شد .
عملکرد این گزینه Distribution به این صورت است که هر چه کمتر باشد حجم سیاهی بیشتر پخش خواهد شد.