آموزش vray Fur در ویری تری دی مکس

در این مقاله قصد داریم تا با vray fur و پارامتر های آن آشنا شویم و روش ساخت چمن را به کمک آن یاد بگیریم.

برای ساخت چمن مپ های بسیاری در خود نرم افزار تری دی مکس وجود دارد نظیر مپ Fall off ،gradient ،checker و…که میتوانیم با استفاده از آن ها به چمن شکل بدهیم.

 

به طور مثال برای ایجاد vray fur از یک مپ checker استفاده میکنیم.از پارامتر tiling  میتوانیم در محور های U و V مقدار آن را روی عدد 2 تنظیم نماییم.

اکنون رنگ 1 آن را میتوانیم بر روی رنگ  مشکی تنظیم کنیم و soften آن را بر روی عدد 0.02 قرار میدهیم.

حال اگر مپ مورد نظرمان را به هرکدام از پارامترهای Fur نسبت دهیم به طور مثال length هر بخشی که از مپ مشکی باشه length کم میشه و هر بخش که سفیده بیشتر خواهد شد.

 

با استفاده از پارامتر placement میتوانیم تعیین کنیم که چمن روی آبجکتمون باشد یا بر روی سطوحی که انتخاب کردیم و یا از یک متریال آی دی استفاده نماییم.

با فعال کردن گزینه ی Curl میتوانیم تعیین کنیم که چمن های مورد نظر حالت فرداری داشته باشند.

اکنون میخواهیم یک متریال بسازیم و به چمن ها نسبت دهیم 

برای اینکار یک Vray MTL انتخاب میکنیم از بخش Diffuse آن یک رنگ سبز انتخاب میکنیم

در بخش Reflect رنگ طوسی را انتخاب میکنیم  و Glossiness آن را بر روی عدد 0.56 قرار میدهیم تا یک رفلکت قابل توجه به ما بدهد اکنون متریال ساخته شده را به چمن نسبت میدهیم .

اکنون میخواهیم برای بهتر شدن کار  از پارامتر  Dynamic tessellation استفاده کنیم .

این پارامتر دیتیل های چمن های نزدیک به دوربین را به خوبی نگه میدارد و اون بخشی که دورتر از دوربین میباشد را کمتر خواهد کرد و باعث بهینه شدن کار میشود و از تایم رندر بالا جلوگیری میکند.

گزینه ی بعدی در پارامتر های ساخت چمن geometric detail میباشد که باعث زیاد شدن دیتیل کار میشود.

برای بالا بردن تراکم چمن نیز میتوانیم از پارامتر Distribution و بخش per area  استفاده کنیم به طور مثال مقدار آن را بر روی عدد 0.005 قرار میدهیم.

اکنون میخواهیم که با گزینه های رول آوت Parameters آشنا شویم و این گزینه ها را بررسی نماییم.

اولین گزینه length میباشد که با استفاده از آن میتوانیم طول چمن را تعیین نماییم.با استفاده از Thickness میتوانیم مشخص کنیم که تار های چمن چه ضخامتی داشته باشند.

گزینه ی بعدی gravity یا همان جاذبه است که تعیین میکند تار های چمن جه مقدار به سمت محور z خمش پیدا کند.با استفاده از گزینه ی knots میتوانیم تعداد سگمنت های هر تار را مشخص کنیم.

رول آوت بعدی Distribution میباشد ،اولین گزینه ی آن per face میباشد که تعداد تار ها را بر روی هر Face مشخص مینماید.

همانطور که گفته شد برای تراکم چمن از گزینه ی Per Area استفاده میکنیم .

از بخش preview in viewport نیز میتوانیم نمایش دادن و یا ندادن چمن در ویوپورت را تعیین نماییم.

با استفاده از گزینه ی Automatic Update میتوانیم تعیین کنیم 

که تغییرات به صورت سریع در ویوپورت به نمایش درآیند ولی باید توجه داشت که اینکار میتواند سرعت کار را کم کند.

5/5