در این مقاله قصد داریم تا با تنظیمات دوربین در تری دی مکس و پارامتر های مهم دوربین آشنا شویم .
در اولین مرحله نیاز است که یک Physical camera داخل صحنه قرار دهیم.
اکنون برای دسترسی به تنظیمات دوربین بر روی دوربین کلیک راست میکنیم و select camera را میزنیم.
در پارامتر Exposure گزینه ی ISO را بر روی Manuel قرار میدهیم و عدد ان را بر روی همان 100 که پیش فرض آن میباشد تنظیم میکنیم.
عدد 100 مقدار Iso اکثر دوربین های حرفه ای و یا گوشی های هوشمند میباشد.
ISO : اکنون میخواهیم کمی با ISO آشنا شویم .Iso در واقع حساسیت دوربین نسبت به نور میباشد که براحتی نور را میتوانیم
با استفاده از این پارامتر کنترل نماییم ولی همچنان یک سری نکات هست که باید به آن توجه نماییم.
به طور مثال اگر به تصویر زیر توجه کنید میبینید که مقدار ISO از عدد 100 به 3200 افزایش پیدا کرده است
و همانطور که مشاهده میکنید تصویر سمت چب نویز کمتری را نسبت به تصویر سمت راست که ISO آن بالاتر بوده دارد.
مورد بعدی تأثیر Iso بر روی نور صحنه میباشد،همانطور که در تصویر پایین مشاهده مینمایید هرچه مقدار Iso بالاتر رفته است صحنه روشن تر شده است.
اکنون سوال اینجاست که در تصاویر بالا با توجه به اینکه مقدار ISO افزایش پیدا کرده است
پس چرا تصویر نسوخته و فقط نویز آن افزایش پیدا کرده است؟دلیل این موضوع رابطه iso با دو پارامتر دیگر دوربین یعنی shutter speed و F Number میباشد.
طوری که اگر Iso افزایش پیدا میکند این دو پارامتر را کنترل کرده تا از سوختگی عکس جلوگیری کند.
برای کنترل نور صحنه سعی کنید عدد ISO را زیاد بالاتر نبرید و سعی کنید که نور صحنه را با شاتر اسپید و اف نامبر کنترل نمایید
چرا که با بالا بردن ISO نویز در صحنه بیشتر میشود و جزئیات کارتون از دست میرود.اکنون برای تفهیم بهتر مقدار Iso را به 800 تغییر میدهیم و یک تست رندر میگیریم.
حال برای اینکه نور را کنترل کنیم میتوانیم F Number را بیشتر کنیم و shutter speed را کمتر نماییم.
مثلا شاتر اسپید را بر روی 0.8 قرار میدهیم و همانطور که میبینید نور صحنه کمتر شده و از سوختگی تصویر جلوگیری خواهد شد.
یکی دیگر از پارامترهای کاربردی و مهم دیگری که در تنظیمات دوربین وجود دارد پارامتر Miscellaneous میباشد که برای رندر های داخلی و فضاهای با متراژ کم بسیار کاربرد دارد.
به طور مثال در پروژه ای قصد داریم که از یک اتاق خواب رندر بگیریم ولی ابعاد اتاق بسیار کوچک میباشد و در کادربندی دچار مشکل خواهیم شد.
به طور مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید یک دوربین در صحنه قرار داده ایم و میخواهیم از آن رندر بگیریم.
وارد نمای دوربین میشویم و کمی ارتفاع را تنظیم میکنیم.و همانطور که میبینید فضای کمی در کادر دوربین قرار دارد
و اگر دوربین را کمی به عقب ببریم با دیوار مواجه میشویم در چنین شرایطی از این پارامتر استفاده میکنیم.
با فعال کردن گزینه ی Clipping plane و بالا بردن near یک سکشن پلین در دسترس ما قرار میگیرد
که به عبارتی یک سکشن میزند و ما دیگر دیوار را نمیبینیم ولی فضای بیشتری را در کادربندی خود داریم.