سلام دوستان .امیدوارم که عالی باشید .در این مقاله قصد داریم شما را با تنظیمات ویوپورت در نرم افزار راینو آشنا کنیم و به طور  کامل به نکات کاربردی آن ها بپردازیم.

باما همراه باشید.

همانطور که در آموزش رایگان های قبلی گفته شده شما با کلیلک کردن در هر کدام از چهار صفحه نمایش راینو می توانید آن صفحه را فعال کنید و تغییرات لازم را در آن صفحه داشته باشید.

در تصویر زیر ویوپورت perspective فعال هستش.

نکته 1:با کلید اسکرول موس می توانید Zom out و Zom in کنید .

نکته 2:و با کلیک چپ کردن می توانید در صفحه مورد نظر خود چرخش داشته باشید.

حال برای اینکه بخواهید ویوپورت مورد نظر خود را بزرگ کنید و راحت تر بتوانید در آن صفحه پروژه خود را انجام دهید کافیست رو کلمه ویوی صفحه دو بار کلیک کنید تا حالت بزرگ نمایی بگیرد.

1.برای اینکه تنظیمات هر ویوپورت را مشاهده کنید باید علامتی که در گوشه نام هر ویو قرار دارد را کلیک کنید تا پنجره زیر نمایان شود.

توضیح گزینه هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستن را برایتان قرار داده ایم.

2.گزینه اول که Wireframe هستش,خطوط احجام را نشان می دهد.

3.اما اگر بخواهید احجام را به شکل توپر مشاهده کنید که میتوانید به عنوان مثال از گزینه shaded استفاده کنید.

فقط رنگ احجام به طور کل به صورت طوسی نمایش داده می شود و به عبارتی خام به نظر می آید.

4.گزینه Ghosted خطوط داخلی احجام را بهتان نشان می دهد.دراقع به صورت احجام شیشه ای دیده می شوند.

5.گزینه Technical خطوط نامرئی را به صورت خط چین به نمایش می گذارد.

6.یکی از گزینه های مربوط به ویوپورت Locked هستش که درواقع همان صفحه نمایشی که در آن قرار دارید را قفل می کند و نمی توانید جابجایی احجام داشته باشید که این اتفاق در مواقعی که بخواهید رندری تهیه کنید و نیاز دارید ویوپورت شما موقت قفل شود بسیار کارساز است.

7.با استفاده ازگزینه set cplane که میتوانید ویو های صفحه نمایش خود را تغییر دهید و بعد اگر گزینه undo را فعال کنید به حالت اول بر می گردد.

8. و گزینه set camera تعیین می کند که دوربینی که در ویوپورت دارید از چه زاویه ای به آبجکت ها نگاه کند و دسترسی داشته باشد.

9.گزینه Active viewport نشان می دهد که در کدام ویوپورت فعال هستید .

10.دستور Viewport layout تعداد زیر مجموعه دارد که اولی new viewport درواقع یک ویوپورت جدید به آن چهار صفحه نمایش قبلی اضافه می کند. 

11.دستور Grid options:این دستور درواقع تنظیمات شبکه بندی grid شما را نشان می دهد و پنجره ای تحت عنوان تصویر زیر برایتان باز می شود.

شما می تونید صفحه شطرنجی ویوپورت خود را تعداد grid های آن را تغییر دهید.حالت پیش فرض آن 200*200 می باشد که میتوانید به عنوان مثال 500 بگذارید و آن grid مورد نظر خود را ایجاد کنید.

و اما گزینه پایین آن برای فاصله بین grid بکار می رود که چند متر باشد.

اینکه بخواهید تعداد مربع هایی که داخل هر مربع بزرگ قرار می گیرد را تعیین کنید در تصویر قابل تعیین است.