در این مقاله قصد داریم که شما را با ترسیم طرح های دو بعدی آشنا کنیم و به صورت گام به گام طبق  فیلم پکیج آموزشی راینو توضیحات طراحی پلان را برایتان قرار داده تا بتوانید بهترین پروژه ها را داشته باشید .با ما همراه باشید.

دوستان در ابتدا تصویری از پلان را از اینترنت دانلود کرده و وارد نرم افزار راینو کنید.لازم به ذکر است که کافیست فقط فایل عکس خود را انتخاب کرده و در راینو درگ کنید تا به راحتی تصویر را داشته باشید.

 

بعد از درگ پنجره تصویر فوق برایتان باز می شود که باید انتخاب کنید فایلتون به چه صورت در راینو باز شود.که همان گزینه اول را تایید کنید تا به صورت عکس برایتان باز شود.

البته برای  مشاهده فایل در ابتدا یک کلیک می کنید برای ایجاد نقطه اول که از آنجا تصویر شروع شود و بعد برای ایجاد نقطه دوم باید موس را حرکت دهید تا اسکیل فایل تان تعیین شود.

 

ما این پلان را وارد نرم افزار می کنیم که برای شروع  طراحی بتوانید از این پلان الگوبرداری کرده و کار را با بازدهی بالا و سریع تر پیش ببرید.

 

1.دستور Polyline را انتخاب کنید و طبق طول و عرض پلان یک مستطیل ایجاد کنید.

نکته:در پلان مورد استفاده برای این آموزش چون تمامی خطوط 90 درجه هستند باید کلید F8 روی کیبورد را فعال کنید.

2.خط اول را که برای عرض پلان رسم کردید یک کلیک می کنید(نقطه دوم) تا بتوانید در زاویه دیگر خط خود را ادامه دهید .

 

نکته:حال اگر بخواهید فایلی که وارد راینو کرده اید را کوچکتر یا بزرگتر کنید و به عبارتی آن را scale کنید وارد سربرگ Transform شده و scale را انتخاب کرده و از آن جا  که سه نوع مدل اسکیل  کردن وجود دارد  باید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.به عنوان مثال اکر بخواهیدscale1-D را انتخاب کنید  در ابتدا نقطه اول و دوم تصویر را انتخاب کنید و بعد مشاهده میکنید که در یک جهت تصویر اسکیل می شود و اگر Scale2-D را انتخاب کنید در هر دو جهت اسکیل انجام می شود اما در جهت Z اسکیل نمی شود برای اینکه بتوانید در هر سه جهت xوy وz hاسکیل داشته باشید باید scale3-D را انتخاب کنید.

3.چون ترسیمی که انجام می دهید دو بعدی هستش پس بهتر هستش که Scale2-D یا scale3-D را انتخاب کنید و موضوع مورد نظر را Scale کنید.

4.برای حرکت دادن فایل تصویری خود باید دوباره وارد سربرگ Transform شده و گزینه move را انتخاب کنید.

5.برای ایجاد دیواره های پلان نیاز دارید که به خطی که ایجاد کرده اید ضخامت بدهید پس دستور offset را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب موضوع برایتان distance را نشان می دهد که اندازه دلخواه خود را بزنید.

وبعد خط خود را انتخاب کرده و تعیین کنید که از کدام جهت خط شما ضخامت داشته باشد.

برای اینکه بتوانید از خطوط داخلی خود offset  تهیه کنید برای ایجاد دیواره های داخلی پلان, باید خط داخلی را Explode کنید.

6.برای پاک کردن خطوط اضافه باید کاید میانبر Tr را بزنید و خطوط را انتخاب کرده و آن ها را Trim کنید.

7.چون که محیط راینو برای طراحی ترسیمات دو بعدی از لحاظ تایپ دستورات بسیار شبیه به اتوکد هستش میتوانید دستورات اتوکد را به طور کامل به این نرم افزار اضافه کنید تا راحت تر پروژه تان را جلو ببرید.

8.بعد از دانلود فایل برای اینکه بخواهید در راینو آن را داشته باشید کافیست که وارد سربرگ Tool شده و options را انتخاب کنید و در زیر مجموعه آن گزینه Aliases را مشاهده می کنید که یکسری دستورات به صورت پیش فرض وجود دارد و شما باید ایمپورت را بزنید تا بتوانید تمام دستورات اتوکد را به آن ها اضافه کنید.

 

9.بعد از اضافه کردن فایل ,دستوراتی که تایپ می کنید همان دستوراتی است که در نرم افزار اتوکد تایپ خواهید کرد.

به فرض مثال برای offset کردن دیگر نیاز نیست of تایپ کنید و اگر همان O را که در اتوکد تایپ می کردید را بنویسید دستور offset برایتات فعال می شود و روند انجام کار سریع تر سپری می شود.

10.برای کپی کردن خطوط از کلید میانبر CO استفاده کنید.

11.برای بهم رساندن خطوط باید از دستور Fillet استفاده کنید.و فقط باید خطوط اول و دوم را انتخاب کنید تا اتصال خطوط صورا گیرد.

12.با دستور Mirror می توانید کپی های متقارنی از موضوعات ترسیمی به یک محور تقارن ایجاد کنید.

13.برای جا به جایی موضوعات ترسیم شده هم می توانید از کلید واژه M استفاده کنید.

14.برای اندازه گیری خطوط وارد سربرگ Dimension شوید و گزینه اول را انتخاب کنید.و بعد مکان ابتدا و انتهای خط را تعیین کنید تا اندازه را بگیرد.

آموزشی که تا اینجا مشاهده کردید در پکیج آموزش راینو به صورت جامع تر وجود دارد و اگر می خواهید با جزیئات این پکیج بیشتر آشنا شوید به لینک زیر سر بزنید.

دریافت تخفیف برای تهیه اولین دوره

کافیست روی گزینه زیر کلیک کنید تا با مشارکتی کوچک کد تخفیف 20 درصدی دریافت کنید