عنوان :ساخت چمن در محیط Enscape
برای ایجاد متریال چمن در محیط Enscape for SketchUp ابتدا وارد محیط اسکچاپ شده و هم زمان محیطEnscape شده تا مشاهده به راحتی صورت میگیرد که ابتدا یک صفحه با دستو ر Rectangle یک صفحه مستطیلی شکل ترسیم می کنیم. که هم زمان این مستطیل در محیط Enscape ترسیم و مشاهده شده است. بعد از قسمت materials نرم افزار SkechUp متریال چمن را انتخاب کرده و با سطل رنگ به این صفحه متریال چمن میدهیم با این کار متریال چمن در همان صفحه در محیط Enescape for SkechUp به صورت کاملا طبیعی ایجاد می شود.که در قسمت grass setting for Enscape میتوانید با استفاده از دو گزینه Height وHeight variation میزان بلندی و میزان تعداد آنها را کنترل کرد. اما زمانی در قسمت Material سری tiles واشبتنی که بین این واشبتن ها چمن به کار رفته باشه انتخاب کنیم با صحنه ای مواجه میشویم که واشبتن ها مانند چمن های بین واشبتن ها در محیط Enscape تبدیل شده است. که این مشکل در پلاگین Enscapeتعریف نشده است .که برای اینکه بتوانیم از این واشبتن ها برای پروژههای خود استفاده کنیم میتوانیم به دو روش این کارصورت می پذیرد که راه حل اول این است که ابتدا تعدادی تایل را با دستور Rectangle و push ترسیم میکنیم فاصله بین این تایل ها نباید کمتر از 15 سانتی متر باشد زیرا این باگ پلاگین Enscape می باشد.
که با رعایت کردن این فاصله و قرار دادن یک صفح با دستور Rectangle و از قسمت Martials با استفاده از سطل رنگ نرم افزار SketchUp متریال چمن را به این صفحه داده و در محیط Enscape ب به خوبی متریال چمن بین واشبتن ها اعمال میگردد میتوانید از این روش برای پروژههای خود واشبتن ها در طراحی های مختلفی ایجادو استفاده نماید اما روش دیگری هم هست که می توان این واشبتن هرا ایجاد کردبا استفاده از متزیال های PBRکه از سایت Quick sell یاtexcher.com می توانید دانلود کنید و استفاده نمایید . برای اسستفاده از متریال PBR ابتدا یک صفحه را با دستور Rectangle ترسیم میکنیم واز قسمت Materials به وسیله یک سطل رنگ ، رنگ دلخواه به مستصیلی که ترسیم کرده بودیم می دهیم . وارد محیط Enscape شده و درقسمت Albedo که دارای 4 گزینه است که 1.Texture 2.Color 3.Tint Color 4.Image Fade وارد میشویم در قسمت اول این نوار ابزار Texture راکه دانلود کرده بودیم اضافه میکنیم در بخش color رنگی که قبلا با سطل از قسمت Material انتخاب کرده بودیم درقسمت color در این نوار ابزار قابل مشاهده است .وقتی که تکسچر واشبتن را انتخابکردیم درمحیط Enscape قابل مشاهده است تایل های ایجاد شده در مستطیل ترسیمی کوچک دیده میشود در قسمت edit نرم افزار SketchUp کابل کنترل است برای اینکه چمن های بین این واشبتن ها بهتر دیده شود درپایین نوار ابزار Albedo نوار ابزار Height mapمیشویم که در قسمت texture این نوار ابزار را انتخاب کرده و map displacement متریالی که دانلود کرده بودیم را وارد میکنیم و درقسمت type گزینه Displacement map انتخاب میکنیم که میزان برجستگی بین تایل ها و چمن بین آنها بیشتر شود.اما اگر حالت دفرمگی گرفت Texture که وارد کرده اید در قسمت Amount میتوان رویکرد بهتری از تکسچر در محیط Enscape نشان داد که میزان آن قابل کنترل است . که این نهایت قدرت Displacement پلاگین Enscape میباشد. زیرا پلاگین های رندرینگ مانند V-rayوCorona که دارای الگوریت م های پیچیده تری نسبت به پلاگین Enscape هستند و مدت رنرگیری بیشتری دارند کارهای با کیفیت تری نسبت به Enscape به کاربران میدهد. تابته تکسچرهایی که دانلود میکنید دارای کیفیت های متعددی است اما زیاد تاثیری در کیفیت کاری در این پلاگین در هنگام رندرگیری نخواهد داشت. اما تاحدوی میتواند جوابگو نیازهای کاربران را در زمیته متریال دهی و رنرگیری را بدهد. ساخت چمن در محیط اینسکیپ
نویسنده متن : کار آموز سروش محمدی فرد