در این قسمت از آموزش ویری اسکچاپ به مبحث نورپردازی محیطی یا بیرونی می‌پردازیم. در رندرهای فضاهای خارجی یکی از مهم ترین عوامل برای بدست آوردن یک رندر واقع گرایانه ، نورپردازی مناسب هست. در ویری برای اسکچاپ قسمتی با عنوان Vraysun و Vraysky وجود دارد که برای ما نورپردازی خورشید را شبیه سازی می‌کند. این ابزار قدرتمند دارای گزینه‌های متنوعی است که با تنظیم آن گزینه‌ها میتوان به نتایج مدنظرتان دست پیدا کنید. مثلا آسمان ابری با نور طبیعی یا تعیین زمان در رندر . نحوه قرار گیری خورشید نسبت به پروژه ( زاویه خورشید نشانگر زمان روز است ) و همین طور تعیین منطقه پروژه . در ادامه نظر شما رو به جلسه چهل و یکم از پک ویری برای اسکچاپ جلب میکنم :

در نسخه های قبلی v-ray برای SketchUp برای نورپردازی در فضای بیرونی از پروژه در قسمت Shadow برنامه SketchUp میزان  نور خورشید و سایه رو برای رندرگیری از پروژه تنظیم می کردیم و از پروژها رندر می گر فتیم که این مدل نور پر دازی  تا نسخه v-ray 4 به این شکل انجام میشد اما از نسخه v-ray 5 به بعد گزینه sun light به این مجوعه اضافه شد که با انتخاب گزینه sun light یک پنجره پیش فرض برای تنظیم نور در فضای بیرونی برای کابران دسترسی دلده است. که با فعال کردن گزینه sun lightکاربران به راحتی  قرار گیری خورشید و میزان تابش آن را بر روی پروژه خود به خوبی کنترل کنند و رندر های با کیفیت تری نسبت به قبل بگیرند.در پنجره پیش فرض sun light یک viewبا یک کره شیشه ای نشان داده  تا بتوانید به راحتی نوع بازتاپ خورشید نسبت به پروژه و قرار گیری خورشید  درحالت طلوع یا ظهر و غروب را ببینید وبرای تنضیم آن  بعد از گزینه Sun lightیک سربرگ با نام parameters که با انتخاب این سربرگ مجموعه ای از نوار ابزار های مربوط به sun light برای تنظیم آن به کاربران داده میشود که از جمله این نوار ابزار ها گزینه Custom Orientationم می باشد. با انتخاب این گزینه  یک صفحه ای باز می ود که میتوانید زاویه و ارتفاع خورشید را در آن تنظیم نمایید. گزینه بعدی که اشاره می شود گزینه sky هست که در نسخه های قیلی هم بوده اما یک گزینه به این قسمت اضافه شده در قسمت Sky Model گزینه improved اضافه شده که دارای آسمان و نورپردازی متفاوتی نسبت به Sky modelهای قبلی داردکه در v-ray5 اضافه شده است .که با انتخاب این گزینه و قرارگیری در یک View مدنظر و زدن دکمه render interactive یک تست رند با آسمان و بازتاب نور متفاوت تری در رندرهای خود خواهید دیدکه حالت رنگ نارنجی غروب را در رند میتوانید اعمال نمایید.

نوع دیگر از نور پردازی که از نسخه v-ray 5  اضافه شده نوار ابزار light gn است که نوعی دسترسی کامل برای هم نور پردازی داخلی و هم نورپردازی خارجی به کابران اسکچاپ دهده شده که فقط در ویری اسکچاپ این قابلیت توسط شرکت طراح این پلاگین  صورت گرفته شده است با انتخاب این گزینه یک پنجره به صورت پیش فرض  با همین نام باز میشود که دارای دو بخش است که 1) Exterior که نور پردازی در فضای بیرونی که بخواهید از view مدنظر از پروژه های خود در نورپردازی های مختلف روز render که با انتخاب این گزینه یک تنظیماتی به کاربران داده میشود که بخواهن از یک viewچه تعداد رند بگیرند که در این بخش در قسمت light sourceکاربران در دو حالت میتوانند از viewپروژه های خود رندر بگیرند که اولی استفاده از sun & skyو و ئومی استفاده از نور Domeو تصاویر HDRاست که با استفاده از هر کدام نوع نور پردازی و آسمان از لحاظ رنگ و بازتاب نور در فضای خارجی نسبت به پروژه ایجاد میشود.در زیر گزینه light source  سه گزینه دیگر  قرار دارد که دو گزینه اول با نام های  Altitude variations و Azimuth variation قرار دارد که هر چه عدد یا میزان این دو گزینه را بلا ببریم یا زیاد کنیم تعدا نورپردازی ها از پروژه در تابش های متفاوت نوری به کاربران  می دهد که اگر میزلن این دو گزینه را تا اخر ببریم به کاربران 163 نورپردازی از فضای بیرونی می دهد. که این مجموعه نور پردازی ذخیره کنید به راحتی دیگر میتوانید در پروژهای خود استفاده نمایید و قسمت سیو این گزینه Thumbnails Size (px)که میزان کیفیت عکس را مشخص می کنیم . وقتی  تنظیمات این قسمت را برای پروژه هایخو اعمال کردیم گزینه Generate Variants انتخاب می کنیم که طبق تنظیمات که اعمال کردیم تعداد رندها از نورپردازی فضای بیرونی را محاسبه کند که بسته به تنظیمات داده شده زمان محاسبه آن میتواند طول بکشد وقتی این محاسبات به اتمام  رسید در یک پنجره پیش فرض نورپردازی های مدنظر خورد را میبینید که با انتخاب نورپردازیکه میخواهید فضای رندر شما به همان حالت در می آید و می توانید این حالت را برای رندر نهایی انتخاب کنیددر کنار  Generate Variants ئگزینه load میباشد که زمانی یکی از این یا هما 163 مدل نورپردازی را که قبلا ذخیره کرده بودید برای دیگر پروژه های خود با استفاده از این گزینه loadکنید .قسمت دوم این بخش Interior هست که فقط نور پردازی فضای داخلی را انجام میدهد و قط از طریق گزینه Sun &Sky میتوانید تنظیمات مربوط به view پروژه در فضای داخلی را مانند بخش اول  Exterior اعمال کنید. پس در نسخه جدید v-rayشما میتوانید به راحتی نورپردازی هی خود را چه در فضای بیرونی و چه در فضای داخلی به راحتی انجام دهید که این یه قابلیت و ویژگی برای سهلوت در انجام پروژه ها با این موتو رندر می باشد.

دانلود PDF مقاله : انواع نور پردازی v-ray در SketchUp