ساخت متریال سنگ با پلاگین رندرینگ Enscape در محیط نرم افزار SketchUp

در این آموزش کوتاه با ساخت متریال سنگ با پلاگین اینسکیپ برای اسکچاپ در خدمت شما هستیم . در این آموزش یاد خواهید گرفت خواض متریال سازی چگونه باید تعریف شود و هر خاصیت برای کدام متریال مناسب تر هست. برای ساخت متریال سنگ درنرم فزار SketchUp  با پلاگین Enscape  این  پلاگین را نصب کرده و پس از کرک کردن آن نوار ابزارهای این پلاگین دربالا در محیط اسکچاپ برای کاربران مشاهده می شود. برای اینکه کار بهتر درک کنید یک مدل یک پروژه تک متریال و چند متریال را به صورت خام (بدون متریال )باز کنید. سپس وارد محیط پلاگین Enscape شده view از مدل خام که وارد محیط Enscape کرده ایم را تنظیم می کنیم . براس ساخت متریال سنگ وارد قسمت Enscape Material Editor  می شویم.  ابتدا با بررسی مدلی که می خواهید یک مترریال داشته باشد. وبا انتخاب متریال خام از   Enscape Material Editor   به قسمتی میخواهیم متریال سنگ بدهیم با سطل رنگ نرم افزارSketchUp به مدل خود اضافه می کنید.حالا میخواهیم متریال سنگ موردنظر خود بسازیم ابتدا یک تکسچر وعکسی را از اینترت یاا اسزز سایت های مختلف تهیه کنید در پنجره و Enscape Material Editor به سربرگ Albedo رفته ودر زیر همین عنوان گزینه texture را انتخاب کرده و تکسچر وعکس مورد خود را به آن اضافه می کنید. حتما عکس یا تکسچری که دانلود میکنید خاصیت تکرار شوندگی داشته باشد. اگر از سایتی تکسچرهای با کیفیتی دانلود می کنید حتما Seamless و taylibel آن چک کنید که این تکسچر ها قابلیت تکرار شوندگی داشته باشند. بعد از این مراحل متریال ساخته شده روی مدل  مدنظر نشسته و برای اینکه تکرارش مشکلی نباشد با zoom in و zoom out کردن متریال روی مدل را بررسی میکنیم. برای اینکه ابعاد و اندازه تکسچر را کنترل کنیم از قسمت Default نرم Trayنرم افزار SketchUp رفته و درقسمت Edit رفته و در قسمت Texture ابعاد آن را  چه درحالت قفل یا و چهه درحالت غی قفل تغییر میدهیم . حال بخواهیم رنگ تکسچر داده شده به مدل را تغییر بدیم با تیره تر یا روشن تر شود به قسمت  Albedo  رفته وگزینه tint color کلیک کرده که انواع رنگ ها با دسته بندی های مختلف رابرای تکسچر خود تغییر دهید .و برای کنترل میزان تاثیر رنگ انتخابی در تکسچر انتخاب  پایین گزینه  tint color از گزینه  Image fade  استفاده می نماییم. بعد از Albedo وارد بخش Height Mapشده که در این قسمت میزان برجستگی در متریال سنگ (Bump Map)  را کنترل می کنیم که   بستگی به متریالی که استفاده می کنیم این گزینه مورد استفاده قراار میگیر بعد از Height Map بخش Reflections است که این بخش دارای سه گزینه است 1) Roughnessکه میزان بازتاب نور را در مدل  تنظیم می کند . هر چه Roughness کمتر باشه میزان بازتاب بیشتر روی تسکسچر و مد ل تاثیر می گذارد.2) Metallic که خاصیت انعکاس و براقیت مثل فلز را به تکسچر و مدل شما خواهد داد.3)specular که میزان بازتاب بشتر و بهتر میکنه و برعکس   Roughnessهرچه بیشتر شود میزان  بازتاب تکسچر و مدل بیشتر می شود. بعد از اینکه همه تنظیمات بروی تکسچر اعمال کردید و در view   پلاگین  Enscape  تاثیرش دیده شد از هم از مدل خام و هم از مدلی که تکسچر داده ایم رندر میگیریم  و با هم مقایسه میکنیم.که میزان نور و بازتاب و رنگ و بافت تکسچر سنگ در کنار مدل خام کاملا نمایانگر است .

English version of the tutorial