آموزش ساخت متریال در اسکچاپ به کمک پلاگین تیا رندر
در این جلسه درباره ساخت متریال با پلاگین تیا رندر صحبت میکنیم
یکی از قسمت های مهم در ساخت هر متریالی ، بامپ نام دارد . بامپ برای ایجاد نا هموار در سطح متریال به کار میرود. به کمک یک تکسچر سیاه و سفید که از همان قسمت دیفیوز گرفته شده است، استفاده میکنیم
قدرت بامپ با عدد زیر آن تغییر میکند
روشنی بیشتر در تکسچر باعث بلند شدن سطح و تیرگی بیشتر در تکشچر باعث پست تر شده سطح میشود
بامپ برای متریال سنگ تراورتن خیلی مناسب نیست اما برای متریالی مثل آجر ما به بامپ نیاز داریم تا ملات آجر پست تر از تایل های آجر باشد
یا برای متریال سیمان میتواند کاربرد بیشتری داشته باشد چرا که سطح سیمان از ناهمواری زیادی برخوردار است
حالا متریال آجر را خواهیم ساخت
از تکسچرهای پی بی آر برای ساخت این متریال استفاده خواهیم کرد
برای قسمت های مختلف متریال ، تکسچرهای مناسب آن در نظر میگیریم
میتوانیم تکسچرهای انتخابی را به دلخواه ویرایش کنیم
برای تعیین میزان بازتاب میتوانیم تکسچر رافنس ویرایش کنیم
قسمت های روشن تر در تکسچر رافنس باعث بازتاب بیشتر میشود
در این متریال بامپ بسیار اهمیت زیادی دارد
میتوانیم از مپ دیسپلیسمنت هم برای بامپ استفاده کنیم
البته آن را به دلخواه ویرایش میکنیم
از هر مپ سیاه و سفیدی که با مپ دیفیوز مطابقت داشته باشد میتوان استفاده کرد حتی مپ رافنس
در قسمت تکسچر بامپ ،کنتراست بیشتر بین تایل و ملات باعث نتیجه بهتری خواهد شد
English version of the tutorial