موضوع: معماری مینیمال و مینیمالیسم

مینیمالیسم در لغت به معنای ساده گرایی است این سبک در دهه ۱۹۶۰ در تاریخ هنر سال توسعه و اوج هنر مینیمالیستی است. واژه‌ی مینیمالیسم در هنر عمدتا برای بیان سبکی با ویژگی سادگی فوق العاده و منحصر به فرد، شیت بندی های سه بعدی ساده و استفاده از مصالح و مواد صنعتی است. می‌توان هنر مینیمال را هنر مصنوع نام برد که در آن نبودِ هنرمند حس می‌شود و لحظه تاثیر گذار احساسی که با دستان هنرمند منتقل می‌شود ندارد. ریشه گرایش به مینیمالیسم را در جنبش “صنایع و حِرف” می‌توان دانست. ویلیام ماریس بانی این جنبش هوادار صراحت و صداقت در استفاده فنون و مصالح اجرایی ساختمان بود. اما امروزه ریشه آن را در فلسفه ذهنی و معماری لودیگ میس وان در روهه پیدا کرد. کارهای لودیگ میس وان در روهه در معماری قرن بیستم یکی از بهترین نمونه های مینیمالیسم است و شعارش هر چه کمتر بهتر هست و تبدیل به شعار کلی بزای معماران سبک مینیمالیسم بود. دو کار مهم او پاویون بارسلونا در اسپانیا در سال ۱۹۲۹ میلادی و خانه توگندهات در برونو ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ است.

خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون
معماری مینیمال – خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون
تصویر دوم خانه شیشه ای فیلیپ جانسون
تصویر دوم – معماری مینیمال – خانه شیشه ای فیلیپ جانسون

برای معماران مینیمالیسم همیشه الگوی موفق بوده. آنها ایده سازه‌ی شفافیت ، ارتباط نزدیک تر بین فضاها و نبود مرز بین فضای داخل و بیرون به وسیله دیوار های غیرسازه ای و همچنین بکارگیری از عناصری مثل آهن ، شیشه و بتن و اجتناب از جلوه آرایی را از آثار میس وان در روهه یاد گرفتند. یکی از بهترین تقلیدگران میس وان در روهه مهندس فیلیپ جانسون بود و همواره به او استاد بزرگ میگفت. فیلیپ جانسون در ملک خصوصی خود در نیوکانان واقع در connecticut بین سال های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ خانه شیشه ای خود را با الهام گرفتن از خانه فارنزوءرثِ میس وان ساخت . خانه کاملا شیشه ای با حجم مکعبی با سازه ای از جنس فولاد طراحی شده است. قسمت شیشه ای خانه به کمک یک سکوی آجری کوتاه کمی بالاتر از سطح خاک قرار گرفته است. این سکو علاوه بر این که عامل پیوند با زمین است اما جداکننده‌ی خانه از سطح زمین هم حساب میشود. درون فضای داخل دیوارهایی از جنس شیشه قرار گرفته و صرفا فضای سرویس ها با مصالح بنایی اجرا و پر شده است.

تصویر موره کیمبل - معماری مینیمال
پروژه موزه کیمبل – مینیمالیسم
موزه کیمبل - تصویر شب
تصویر شب موزه کیمبل- معماری مینیمال

یکی از معماران مطرح ژاپنی که افکار و آثار او نزدیکی خاصی با معنای معماری مینیمالیسم  دارد، تادائو آندو است. اندیشه های او بسیار برگرفته از دیدگاه های لوکوربوزیه نسبت به معماری است.

مهم ترین پروژه ساخته شده‌ی وی در خارج از ژاپن موزه هنر مُدرن در تگزاس است. سایت این موزه در منطقه ای قرار دارد که در آن طرح بسیار مهم لویی کان ، ساختمان موزه‌ی هنری کیمبل اجرا شده است. نگرانی آندو درباره هویت بخشیدن به سایت موزه بود و ایجاد ارتباط بصری با ساختمان موزه کیمبا بود.‌ اجرای ساختمان موزه هنر مُدرن بین سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ بوده است.

تادئو آندو - معمار پیشتاز معماری مدرن و مینیمال
معمار مشهور تادئو آندو

منابع

کتاب معماري غرب اثر باني مسعود

منبع اول

منبع دوم

کارآموز:حميد فتاحي

پی دی اف مقاله : مینیمالیسم_ فتاحی