معرفی ۲۵ نرم افزار رندرینگ

اکثر نرم‌افزارهای سه‌بعدی دارای موتور رندر هستند، اما در خیلی از موارد این موتورهای رندر انتخاب خوبی برای همه

پروژه‌ها نیستند. چندین موتور رندر در این زمینه وجود دارند و هنرمندان نیز بر اساس نیازشان، آنها را انتخاب و استفاده

می‌کنند.

1-Mentalray 

 

 

موتور رندر بسیار معروفی که دارای قابلیت‌های بالا برای رندرینگ و دارای تکنولوژی پیشرفته Ray Tracing است. 

منتال‌ری که محصول شرکت آلمانی mental image  می‌باشد که ابتدا برای برنامه soft image  نوشته شده بود و در سال

۱۹۹۷  با تری دی مکس ارتباط برقرار کرد. در ابتدا بصورت یک پلاگین ارائه شده بود یعنی اول باید تری دی مکس را نصب می

کردید و سپس منتال ری را جدا بر روی تری دی مکس نصب می کردید .اما در حال حاضر این موتور همراه با تری دی مکس

نصب می شود و شما را متحمل هزینیه اضافی نمی کند .  توجه کنید ما در ایران معمولا هزینه ای برای نرم افزار ها پرداخت

نمی کنیم، اما در خارج از ایران و کشورهای توسعه یافته شما باید هزینه‌ی نرم افزار ها را پرداخت کنید، که قیمت های

موتور‌های رندرینگ آنچنان کم هم نیست، پس با این تفاسیر برای منتال‌ری یک قابلیت محسوب می شود که شما می‌توانید

با یک موتور رندر قوی بدون پرداخت هزینه کار کنید. قابل ذکر است که شرکت عظیم nvidia  که توسعه دهنده سخت افزار

می باشد و یکی از مهمترین کارهای آن تولید پردازنده های کارت گرافیک می باشد در سال ۲۰۰۷ امتیاز mental ray را

خریداری نمود که این اتفاق نوید این را می دهد که قدرت این موتور هر سال بهتر و بهینه تر شود.

 

توسعه دهنده : NVIDIA

 

برای نرافزارهای زیر ارائه شده است: 

 

AutoCAD, Revit, Inventor, 3DSMax, Maya, Softimage, Catia, Creo Elements/Pro, Cinema 4D, FreeForm, Domus3D, ViSoft

 

2 – Iray

 

اولین موتور رندر واقع‌گرایانه بر پایه GPU

Iray بر اساس الگوریتم Path –Tracing و بر پایه توابع فیزیکال نور به صورت realtime intractive کار خواهد کرد تا شما در

حین مدلسازی و تغییرات متریال و نور بتوانید در همان لحظه نتیجه رندرینگ خود را در پنجره دید و یا پنجره رندر مشاهده

کنید. با توجه به اینکه Iray تمام توان خود را از هسته های CUDA در کارت گرافیک بدست خواهد آورد، نیازی به خرید یک

پردازنده قدرتمند جهت رندرینگ نخواهید داشت. البته توجه داشته باشید که Iray از CPU هم برای رندرینگ استفاده میکند اما

نتیجه مطلوب را میتوانید باافزایش تعداد کارت گرافیک بدست آورید. IRay از چندین CPU و چندین کارت گرافیک همزمان به

خوبی پیشتیبانی میکند. 

در بحث متریال‌های Iray هیچ محدودیتی نخواهید داشت. اگر شما رندرینگ صنعتی و تبلیغاتی انجام می‌دهید یا اینکه

مدل‌های خود را به صورت تصاویر رندر شده به مشتریان تحویل می‌دهید مطمئن باشید که IRay یک انتخاب بسیار مناسب

برای شما خواهد بود. این موضوع مخصوصا برای طراحان طلا و جواهر که با Matrix کار می‌کنند حائر اهمیت خواهد بود.

رندرینگ موضوعاتی مانند طلا، الماس ، سنگ های زینتی و … در Iray بسیار سریع، راحت و از همه مهمتر واقع گرایانه

خواهد بود. شما میتوانید در هر متریال تا 16 لایه شیدر در نظر داشته باشید. همچنین امکان ترکیب متریال‌ها برای رسیدن به

نتیجه مطلوب به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

 

توسعه دهنده : NVIDIA

برای نرم‌افزارهای زیر ارائه شده است:

CATIA, 3ds Max, Bunkspeed, Maya, Cinema 4D

 

3- V-ray

 

 

موتور رندرینگ VRay محصول تفکرات Vladimir Koylazov و Peter Mitev می باشد. Vladimir  آنقدر بعدها مشهور شد که

نام Vlado را برای او انتخاب کردند و در بیشتر محافل و سایت های از این نام بجای نام کامل وی استفاده می شود. شروع

تولید Vray به سال  1997 برمیگردد. در آن زمانVlado  در شرکت Chaos Software  مشغول به کار بود که بخشی از مجموعه

Chaotic Dimension بود. با استقبال خوبی که کاربران از نسخه های اولیه این محصول کردند، Vlado و شرکت Chaos

Software ترغیب به توسعه و بروز رسانی VRay کردند .تمرکز اولیه توسعه دهندگان این موتور رندر بروی صنعت معماری

بود زیرا در آن زمان موتورهای رندرینگ بسیار معروف و قدرتمندی وجود داشتند که به منظور ساخت انیمیشن و جلوه‌های

ویژه فیلم‌ها از آن ها استفاده می‌شد.

بیشتر تصاویر و تبلیغات منتشر شده برای VRay از مزامین ساختمان‌ها، طراحی دکوراسیون و نما تشکیل شده بود و تمرکز

اصلی سازندگان و تیم توسعه آن، تولید یک موتور رندرینگ Photo Realistic برای نرم افزار 3d Studio بود.در آن زمان 3d

Studio یک موتور رندر داخلی داشت که بر پایه الگوریتم Scanline عمل می‌نمود و رندرینگ روشنایی عمومی یا Global

Illumination در آن تعریف نشده بود. علاوه بر GI پارامترهای بسیار زیادی بود که 3D Studio از آن محروم بود. در نتیجه

کاربران آن بشدت مجذوب VRay و توانایی‌های آن شدند. شرکت های دیگر نیز از این فرصت یپش آمده استفاده کردند و بعد

از مطالعه و بررسی موتور رندر وی – ری ، اقدام به تولید محصولات جانبی برای این موتور رندر شدند. به سرعت V-Ray

آنچنان فراگیر شد که آرشیتکت ها برای دریافت خروجی طراحی های خود بجز VRay راهکار دیگری را سراغ نداشتند. این تب به

طراحان صنعتی و تبلیغات نیز سرایت کرد و بزودی شرکت‌های تبلیغاتی و طراحان و هنرمندان برای معرفی محصولات و

تصاویر آنها، از VRay استفاده می‌کردند.

امروزه شرکت های بسیار زیادی در کنار توسعه دهنده اصلی آن یعنی Chaos Software مشغول به کار هستند. با گسترش

VRay و شرکت‌های تابع آن و شرکت اصلی یعنی Chaotic Dimension  و دیگر شرکت‌های به عنوان یک مجموعه به کار خود

ادامه دادند تا اینکه نام آنها به Chaos Group  تغییر کرد که معرف تعداد شرکت‌هایی بود که به صورت یک گروه کاری با

یکدیگر همکاری می‌کردند. از این میان چند شرکت مطرح در زمینه ارائه خدمات رایانه‌ای ، همکاری بسیار بزرگی را با VRay

شروع کردند که از مهمترین آنها میتوان به شرکت های EverMotion  و Dosch Design  اشاره کرد. شرکت‌های بسیار زیادی نیز

در این موضوع قرار میگیرند که EverMotion  را میتوان بهترین آنها دانست. در حقیقت VRay بخشی از محبوبیت خود را مدیون

این شرکت و رقبای آن است.

EverMotion با تولید مدل‌های سه بعدی آماده در زمینه‌های گوناگون از وسایل منزل تا ماشین آلات و لوازم موسیقی و

کاراکترهای انسان و … گرفته تا تجیهزات پزشکی و نظامی و … را با بالاترین کیفیت در اختیار کاربران قرار داد. مدل‌های تولید

شده توسط این شرکت در اوایل کار برای کاربران 3D Studio , 3ds Max  و Lightwave 3D قابل استفاده بود. اما بواسطه

استقبال بی نظیر از آنها، امروزه Evermotion  طیف وسیعی از موتورهای رندرینگ و نرم افزارهای سه بعدی را پشتیبانی

می‌کند به گونه ای که مدلهای تولید شده توسط این شرکت به صورت مستقیم در نرم افزارهای Cinema 4D , Maya , 3ds

Max , Softimage , Autocad , Revit , Houdini , TrueSpace  و … قابل استفاده بوده و به تازگی بجز متریال های و صحنه های

آماده برای موتور VRay ، موتورهای Arion  و Octane  و Maxwell را در برخی از محصولاتش پشتیبانی می‌کند. 

 

در کشور عزیزمان نیز، با توجه به وجود استعداد‌ها و توانمندی‌های زیاد کاربران، و استفاده رایگان از تمامی نرم افزارهای

مطرح دنیا ( به دلیل عدم رعایت کپی رایت )، استفاده از VRay نیز در بین کاربران مخصوصا طراحان ، مهندسان و

آرشیتکت‌ها بسیار فراگیر شده است. وجود مدل‌های سه بعدی آماده، صحنه‌های آماده، صدها مجموعه متریال آماده و

کلاس‌ها و کتاب‌های آموزشی سبب شده است که VRay به عنوان یک انتخاب اولیه در میان کاربران ایرانی، تثبیت شود.

 

برای نرم‌افزارهای زیر ارائه شده:

۳ds Max, Blender, Cinema 4D, Maya, Modo, Nuke, Rhinoceros, Sketchup, Softimage

 

4- Renderman

 

 

بیشتر فیلم‌های سینمایی با این موتور رندر شده‌اند. علت آن هم این است که این موتور ذاتا برای تولید انیمیشن و رندر

جلوه‌های سینمایی ساخته شده است. در این صورت می‌بایست انتظار داشته باشیم که هدف و سمت و سوی این موتور در

جهت تولید و رندر صحنه‌های متحرک باشد.  این یک واقعیت است که RenderMan در رندرینگ صحنه‌های متحرک بی‌نظیر

است. تعداد پروژه‌های انجام شده توسط این موتور به قدری زیاد است که شمارش آن نیز مشکل خواهد بود. حکمرانی

RenderMan بروی استودیوهای فیلم سازی هالیوود بدون رقیب بوده و سالهاست که بسیاری از این شرکت‌ها از RenderMan

به عنوان موتور رندرینگ اصلی خود استفاده می‌کنند. اما همانطور که عرض شد، بیشتر این استودیوها از RenderMan به

عنوان موتور رندر اصلی استفاده می‌کنند و موتورهای رندرینگ دیگری نیز برای مصارف خاص و یا برخی بخشهای تولید

استفاده خواهد شد.

 

RenederMan  یک موتور رندرینگ Biased  بوده که توسط Pixar Animation Studio  تولید شده است. کاربرد اصلی این

موتور رندرینگ در صنعت VFX  می باشد. این بدان منظور است که هدف اولیه در انتخاب این موتور برای کاربران دنیای

جلوه‌های ویژه و رایانه‌ای و سینمایی است. در گروه دوم نیز کاربران ساخت انیمیشن قرار دارند. با توجه به نوع و هدف

ساخت RenderMan کاربران مدلسازی صنعتی ، ساختمان، معماران ، طراحان دکوراسیون و … بهتر است به جای RenderMan

از موتورهای جایگزین مانند VRay , KeyShot , Octane , Arion , Mental Ray , Maxwell Render   و ده‌ها موتور دیگر استفاده

کنند.  توجه داشته باشید این صحبت من به این معنا نیست که این دسته از کاربران نمی‌توانند از RenderMan استفاده کنند

بلکه منظور کارایی رندرمن در این حوزه از رقیبانش بسیار کمتر است.

 

پس RenderMan را برای ساخت و رندرینگ انیمیشن‌های و جلوه‌های سینمایی مورد استفاده قرار خواهیم داد.

این موتور برای نرم افزار Maya و بعدها برای Houdini تدارک دیده. پس کاربران مایا  و هودینی می‌توانند به راحتی

درون محیط برنامه از این موتور استفادهکنند.هماهنگی بسیار زیاد RenderMan با Maya باعث شده است که بسیاری

از شرکت‌هایی که از RenderMan استفاده می‌کنند به اجبار Maya  را به عنوان نرم افزار مدلینگ و کار خود استفاده

کنند.همچنین این موتورسازگاری کاملی با Houdini  داشته و کاربران این نرم افزار نیز از توانایی های آن بی بهره

نخواهند ماند. اما کاربران Blender  وSoftimage   و Cinema 4D  نیز می‌توانند با نصب نرم افزارهای واسط  از توانایی

های RenderMan  بهره مند شوند. دیگر نرمافزارهای مطرح این بخش مانند 3ds Max  و Lightwave 3D  ، در حال حاضر

نمی‌توانند به صورت مستقیم از RenderManاستفاده کنند.شرکت‌های مختلفی سعی کردند که اتصال 3ds max  و

RenderMan  را برقرار کنند که موفق‌ترین و معروفترین آنها پلاگین MaxMan و PaxRendus هستند. شرکت animal

logic  با ارائه این محصول توانایی رندرینگ RenderMan را به 3dsMax اضافه نمود.

 

برای نرم‌افزار های زیر ارائه شده است:

 

Maya – Katana – Houdini

 

5-  Octane render

از این پس طراحان و مدلسازهای عزیز، مخصوصا کسانی که در رشته طراحی دکوراسیون و نما و معماری فعالیت دارند

می‌توانند از قدرت و سرعت Octane Render در درون محیط AutoCad و بدون نیاز به ارسال فایل به دیگر نرم افزارهای

استفاده کنند.اینکه کاربران نرم افزار AutoCad می‌توانند از نرم افزار Octane Render در درون محیط برنامه استفاده

نمایند می‌تواند نوید بخش دوره جدیدی از طرح‌ها و رندر‌های زیبا و بدون نقص باشد. دیگر در طراحی و نقشه

کشی‌ها نیازی به نرم افزاری چون 3ds Max نمی‌باشد که بخواهید هم مشکلات انتقال فایل به 3DS Max را تحمل کنید ، هم

نیاز به یادگیری نرم افزار 3DS Max داشته باشید و هم اینکه تازه برای رندر از موتورهای VRay و Mental Ray استفاده

کنید.از این پس در AutoCad طراحی می‌کنید و در همان جا با سرعت بی حد و اندازه Octane Render رندر خواهید گرفت.

کاربران SoftImage و Poser و Cinema 4D هم تا چند ماه آینده می‌توانند از تمامی امکانات Octane Render در

درون محیط برنامه خود استفاده نمایند. 

 

این موتور از کارت گرافیک برای رندر نهایی و واقع‌گرایانه استفاده می‌کند. (سریع… واقعا سریع) این گزینه نیز به هنرمند برای خلق آثاری واقعا شگفت‌آور کمک بسیاری می‌کند.

 

برای نرم‌افزارهای: 

ArchiCAD, AutoCAD, 3ds Max, Maya, Revit, Inventor, Softimage, Blender, Carrara, Cinema 4D, Lightwave 3D, Modo, Daz Studio, Poser, Rhinoceros 3D, SketchUp

منابع مورد استفاده: 

CGsociety

3dempire

hum3d

3dartistonline

dfmrendering

puyanama

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *

0