نورهای ثانویه یکی از مفاهیمی است که در موتور رندرهای مختلف به گونهای به آن پرداخته شده است.
ابتدا اینکه نور ثانویه چیست ؟
نور ثانویه حاصل جهش پرتوهای نور در فضا هستند.
هنگامی که نور از منبع خودش ساطع میشود پس از برخورد به اجسام در فضا جهش میکنند و مدام به سطوح مختلف برخورد میکنند تا انرژی پرتوها تمام شود و به انرژی دیگری تبدیل شود.
پس اگر در دنیای واقعی نورهای ثانویه وجود نداشتند، همه چیز یا روشن مطلق بود یا تاریکی مطلق.
هر نرم افزار رندرینگ مثل vray , corona , lumion و … تدبیری برای محاسبه نورهای ثانویه یا indirect illumination اندیشیده است.
هر کدام از طریق برنامه نویسی های گوناگون که فرمول های ریاضی در آن نقش دارند توانستهاند تا نورهای ثانویه دنیای واقعی را تا حدی شبیه سازی کنند.
مثلا در موتور رندر ویری ( V-ray ) قسمتی در تنطیمات رندر وجود دارد به نام GI که مخفف کلمه Global illumination است به معنی نورپردازی جهانی.
ویری این امکان را به شما میدهد که از روشها یا فرمولهای مختلف بتوانید از نورهای ثانویه در رندر خود برخوردار شوید.
همهی نرم افزارهای رندرینگ این امکان را به شما نخواهند داد تا به ریزترین تنطیمات نورهای ثانویه دسترسی داشته باشید چرا که بیشتر باعث گمراه شدن مخاطب خواهد بود اما در مورد ویری تفاوتی وجود دارد که در حوصله این مطلب نمیگنجد.
مثلا نرم افزار لومیون فقط یک نوار کم یا زیاد کردن نور ثانویه در اختیار شما میگذارد و شما به هیچ چیز دیگر دسترسی ندارید.
تو این ویدیو با نورهای ثانویه به صورت کامل آشنا خواهید شد. از نرم افزارهای 3dmax و V-ray در این ویدیو استفاده شده است.