سوالی که شاید برای خیلی از هنرجویان و کاربران پیش میآید این است که کدام نرم افزار مدل سازی برایشان مناسب تر است.
در پاسخ این جواب باید این نکته در نظر گرفته شود که کاربر چه انتظاری از نرم افزار مدلسازی دارد و در چه حیطهای به فعالیت میپردازید. آیا انتظار مدلسازیهای پیچیده و سنگین را دارد یا مدلسازیهای سبک و معمولی یا پارامتریک. از طرفی هنرجو در چه زمینهای فعالیت دارد ؟ طراحی معماری ، طراحی صنعتی ، طراحی طلا و جواهر ، طراحی لباس ، طراحی خوردرو ، طراحی هواپیما یا کشتی ، طراحی بازی ، طراحی انیمیشن و کاراکتر و …
پس برای پاسخ به این سوال ابتدا باید این دو مورد را بررسی کرد :
انتظار ما از نرمافزار
شاخهای که در آن فعالیت میکنیم
مثلا نرمافزاری مثل Marvelous غالبا در شاخه طراحی لباس استفاده میشود. پلاگین گرسهاپر که در نرمافزار راینو موجود است معمولا طراحان معمار از آن برای تولید هندسه پارامتریک استفاده میکنند. از نرمافزار زیبراش برای طراحی کاراکتر و مجسمهسازی استفاده میشود.
پس حواسمان باشد هر نرمافزار مدلسازی از فرمولی برای تولید هندسه استفاده میکند که باید تشخیص بدهید که کدام منطق این نرمافزارها به درد شما میخورد.
در این نوشته توضیح مختصری درباره هر نرمافزار مدلسازی معروف داده خواهد شد.
1- راینو ( Rhino ) : اغلب طراحان معمار ، طراحان طلا و جواهر و طراحان صنعتی از آن استفاده میکنند. این نرم افزار به دلیل استفاده از خطوط NURBS به نرم افزار منحصر به فردی از لحاظ تکنیک تولید احجام تبدیل شده است. این تکنیک بسیار ساده و سبک است و در عین حال احجام فوقالعاده پیچیده را میتوان مدلسازی کرد. www.rhino3d.com
2- تری دی مکس ( 3dsMax ) : جامعترین و کاملترین نرمافزار سه بعدی دنیا تر دی مکس میباشد. این کامل بودن از طرفی برای برخی از کاربران امتیاز و برای برخی از کاربران دردسر است، زیرا تنوع زیاد ابزارها باعث گیج شدن افراد فیلد های مختلف که از این نرم افزار استفاده میکنند در ابتدا خواهد شد. در کل این نرم افزار برای فیلد خاصی طراحی نشده است و صرفا همهی تکنولوژی مدلسازی سهبعدی دنیا در آن وجود دارد و هر کاربری در هر شاخهای میتواند به به خوبی از آن استفاده کند. اگر در تری دی مکس حرفهای شوید، دیگر به هیچ نرمافزار محل نخواهید گذاشت !! www.autodesk.com
3- اسکچاپ ( Sketchup ) : معمولا معمارها از آن استفاده میکنند اما به طور کلی برای مدلسازی فرم اولیه و ایده پردازی استفاده میشود. همانطور که از اسم این نرم افزار پیداست ( Sketch + up ) ، این نرم افزار مخصوص مدلسازی مراحل اولیه طراحی میباشد و اصالت نرم افزار برای تولید حجمهای سنگین و پرجزییات نمیباشد. اسکچاپ برای هر معمار گزینه مناسبی است و معمولا برای شروع تولید حجم سه بعدی مدنظر ابتدا وارد این نرمافزار میشوند. www.sketchup.com
4- سینما 4دی ، بلندر ، یونیتی ، هودینی ، آنریل انجین ( Unreal engine , Houdini , Unity , Blender , Cinema4D ) : نرم افزار هایی هستند که معمولا در بازی سازی و انیمیشن مورد استفاده قرار میگیرند. پر طرافدار ترین آن Blender است که به دلیل رایگان بود و باز بودن سرس آن که به کابر امکان برنامه نویسی میدهد ، میباشد. پرکاربد ترین آن آن در صنعت بازی سازی حرفهای Ureal Engine میباشد که اغلب بازیهای روز دنیا با این نرم افزار ساخته شده است. www.maxon.net www.blender.org unity.com www.sidefx.com www.unrealengine.com
5- مایا ( Maya ) : اغلب برای تولید انیمیشن و جلوههای ویژه فیلم استفاده میشود. این نرم افزار که مثل 3dsmax تولید کمپانی Autodesk میباشد، از لحاظ محیط کاری و کارایی بسیار شبیه 3dsmax است، منتها اغلب ابزارهای این نرم افزار مخصوص ساخت انیمیشن و حرکت اجسام میباشد. میتوان مایا را کاملترین نرمافزار ساخت انیمیشن در دنیا نام برد.
www.autodesk.com
6- رویت و آرچیکد ( Revit & Archicad ) : از این دو نرمافزار در شاخه معماری استفاده میشود و مزیت این دو نرم افزار نسبت به بقیه نرمافزارهایی که معماران میتوانند از آنها استفاده کنند این مورد است که از سیستم اطلاعات ساختمان یعنی BIM استفاده میکنند. BIM مخفف Building Information Modeling میباشد. این سیستم به معمار این اجازه را میدهد تا بتواند تمامی مدارک فاز دو ، دیتیلها ، پلان ، نما ، سکشن و هر مدرکی از پروژه را با یک بار مدلسازی ساختمان بدست آورد. تنها ضعفی که شاید بتوان به این دو نرمافزار وارد کرد، قدرت مدلسازی پیچیده و محیط کاری خشک و بیروح است که صرفا با اعداد و ارقام مواجه هستید تا گرافیک! در مورد مدلسازیهای پیچیده نیز قدرت کمتری نسبت به سایر نرمافزارها دارند. www.graphisoft.com
www.autodesk.com
7- اتوکد ( Autocad ) : یکی از قدیمیترین نرمافزارهای دوبعدی و سه بعدی دنیا که هنوز هم بیشترین استفاده را در نقشهکشی حرفهای در شرکتهای بزرگ به عهده دارد. اتوکد که مانند مکس و مایا ساختهی کمپانی معروف آمریکایی Autodesk میباشد ، محیط کاربری بسیار ساده و شبیه به مکس را دارد اما از لحاظ گرافیکی بسیار از مکس و مایا ضعبفتر است و به همین علت از حالت سهبعدی آن کمتر استفاده میشود.به طور کلی اتوکد معروفترین نرمافزار دو بعدی دنیا محسوب میشود.
www.autodesk.com
ادامه دارد …
به نظر من بلندر از همشون بهتره (:
سلام وقت بخیر
به به چه انتخاب هوشمندانه ای
بله بلندر میتونیم بگیم کامل ترین اونهاست
هم اپن سرس هست و هم رایگان
ممنون از بازخورد شما
موفق و پیروز باشید
سلام برای انیمیشن سازی در حد حرفه ای و اینکه طبیعت رو مثل فیلم واقعی نشون بدم…یا بهتره بگم میخوام با نرم افزارها یه فیلم واقعی درست کنم از طبیعت و آدم و حیواناتو ماشین ها … نرم افزار مایا و ۳دی مکس کافیه یا انریل هم باید باشه؟اصلا آنریل و مایا همدیگرو ساپورت میکنن؟ به نظر شما برای این کار چه نرم افزارهایی کنار هم واقعی تر میکنن فیلم انیمیشن منو؟؟؟؟
با سلام و احترام
به شما مکمل دوره تری دی مکس و ویری رو پیشنهاد میدیم یا دوره سینما فوردی.
از لینک زیر میتوانید جزئیات هر کدام را مشاهده فرمایید:
https://ghoori3d.ir/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%da%a9%d8%a7%d8%af%d9%85%db%8c/