بهترین نرم افزار مدلسازی چیست ؟

سوالی که شاید برای خیلی از هنرجویان و کاربران پیش می‌آید این است که کدام نرم افزار مدل سازی برایشان مناسب تر است.

در پاسخ این جواب باید این نکته در نظر گرفته شود که کاربر چه انتظاری از نرم افزار مدلسازی دارد و در چه حیطه‌ای به فعالیت می‌پردازید. آیا انتظار مدلسازی‌های پیچیده و سنگین را دارد یا مدلسازی‌های سبک و معمولی یا پارامتریک. از طرفی هنرجو در چه زمینه‌ای فعالیت دارد ؟ طراحی معماری ، طراحی صنعتی ، طراحی طلا و جواهر ، طراحی لباس ، طراحی خوردرو ، طراحی هواپیما یا کشتی ، طراحی بازی ، طراحی انیمیشن و کاراکتر و …

پس برای پاسخ به این سوال ابتدا باید این دو مورد را بررسی کرد :

  1. انتظار ما از نرم‌افزار

  2. شاخه‌ای که در آن فعالیت میکنیم

مثلا نرم‌افزاری مثل Marvelous غالبا در شاخه طراحی لباس استفاده میشود. پلاگین گرس‌هاپر که در نرم‌افزار راینو موجود است معمولا طراحان معمار از آن برای تولید هندسه پارامتریک استفاده میکنند. از نرم‌افزار زیبراش برای طراحی کاراکتر و مجسمه‌سازی استفاده میشود.

پس حواسمان باشد هر نرم‌افزار مدلسازی از فرمولی برای تولید هندسه استفاده میکند که باید تشخیص بدهید که کدام منطق این نرم‌افزارها به درد شما میخورد.

در این نوشته توضیح مختصری درباره هر نرم‌افزار مدلسازی معروف داده خواهد شد.

1- راینو ( Rhino ) : اغلب طراحان معمار ، طراحان طلا و جواهر و طراحان صنعتی از آن استفاده میکنند. این نرم افزار به دلیل استفاده از خطوط NURBS به نرم افزار منحصر به فردی از لحاظ تکنیک تولید احجام تبدیل شده است. این تکنیک بسیار ساده و سبک است و در عین حال احجام فوق‌العاده پیچیده را میتوان مدلسازی کرد. www.rhino3d.com

 

2- تری دی مکس ( 3dsMax ) : جامع‌ترین و کاملترین نرم‌افزار سه بعدی دنیا تر دی مکس میباشد. این کامل بودن از طرفی برای برخی از کاربران امتیاز و برای برخی از کاربران دردسر است، زیرا تنوع زیاد ابزارها باعث گیج شدن افراد فیلد های مختلف که از این نرم افزار استفاده میکنند در ابتدا خواهد شد. در کل این نرم افزار برای فیلد خاصی طراحی نشده است و صرفا همه‌ی تکنولوژی مدلسازی سه‌بعدی دنیا در آن وجود دارد و هر کاربری در هر شاخه‌ای میتواند به به خوبی از آن استفاده کند. اگر در تری دی مکس حرفه‌ای شوید، دیگر به هیچ نرم‌افزار محل نخواهید گذاشت !!  www.autodesk.com

3- اسکچاپ ( Sketchup ) : معمولا معمارها از آن استفاده میکنند اما به طور کلی برای مدلسازی فرم اولیه و ایده پردازی استفاده میشود. همانطور که از اسم این نرم افزار پیداست ( Sketch + up ) ، این نرم افزار مخصوص مدلسازی مراحل اولیه طراحی میباشد و اصالت نرم افزار برای تولید حجم‌های سنگین و پرجزییات نمیباشد. اسکچاپ برای هر معمار گزینه مناسبی است و معمولا برای شروع تولید حجم سه بعدی مدنظر ابتدا وارد این نرم‌افزار میشوند. www.sketchup.com

4- سینما 4دی ، بلندر ، یونیتی ، هودینی ، آنریل انجین ( Unreal engine , Houdini , Unity , Blender , Cinema4D ) : نرم افزار هایی هستند که معمولا در بازی سازی و انیمیشن مورد استفاده قرار میگیرند. پر طرافدار ترین آن Blender است که به دلیل رایگان بود و باز بودن سرس آن که به کابر امکان برنامه نویسی میدهد ، می‌باشد. پرکاربد ترین آن آن در صنعت بازی سازی حرفه‌ای Ureal Engine  میباشد که اغلب بازی‌های روز دنیا با این نرم افزار ساخته شده است.

5- مایا ( Maya ) : اغلب برای تولید انیمیشن و جلوه‌های ویژه فیلم استفاده میشود. این نرم افزار که مثل 3dsmax تولید کمپانی Autodesk میباشد، از لحاظ محیط کاری و کارایی بسیار شبیه 3dsmax است، منتها اغلب ابزارهای این نرم افزار مخصوص ساخت انیمیشن و حرکت اجسام میباشد. می‌توان مایا را کاملترین نرم‌افزار ساخت انیمیشن در دنیا نام برد.

ادامه دارد …

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *

Call Now Button
0