در این آموزش رایگان شما با باکیفیت ترین مدل متریال سازی یعنی روش PBR آشنا شده و نحوه استفاده از آن را یاد خواهید گرفت.در این آموزش شمارا با کمپانی https://quixel.com نیز آشنا می کنم تا از تکسچرهای فوق العاده این کمپانی در پروژه هاتون نهایت استفاده را ببرید.
بهترین روش در ساخت متریال های واقعی روش PBR می باشد که به معنی فیزیکال بیس رندرینگ است یعنی متریال های بر پایه واقعیت
در واقع سرعت کار شما بالاتر می رود و با کمی دقت در روش ساخت آن انتظار یک رندر رئال را می توانید داشته باشید.
برای اینکه از تکسچر های با کیفیتی استفاده کنید باید در سایت quixel ثبت نام کنید که البته کمی دشوار است اما بعد از ثبت نام از کیفیت و تنوع بالای آن بهترین استفاده را می کنید.
بهتر است برای ورود با فیلتر شکن وارد شوید.
برای دانلود کیفیت 2k ,4k,8k وجود دارد که هرچه بیشتر باشد تایم رندر بالاتر می رود اما کیفیت بهتری می دهد.
بعد از دانلود تکسچر آن را از حالت فشرده خارج کنید و با تعدادی تکسچر مواجه خواهید شد.که فقط کافیست هر کدام از آنها را در جای درست خود قرار دهید.
این مترریال ها هر کدام برای یک مپ مورد نظر خود تعریف می شود
در ابتدا یک متریال Generic به صحنه خود بیاورید و در قسمت تنظیمات آن متریال های PBR را اعمال کنید.
به عنوان مثال متریال AO باعث ایجاد تیرگی در جایی که دسترسی نور نبود استفاده میشد و می تواند برای هنگامی که در قسمت Diffuse خود از مپ Mix operator استفاده می کنید می تواند این تکسچر به عنوان قست B قرار گیرد و دیتیل بهتری را در صحنه داشته باشید.
از رنگ و بافت مورد نظر هم در قسمت A استفاده میشود.
توجه داشته باشید که در قسمت Operator رو حالت A*B) Multiply) باشد.
و یا تکسچر Normal Map که از اسمش پیداست که برای Bump استفاده می شودو وقتی در قسمت مپ آن تکسچر را کپی می کنید باید توجه داشته باشید که Mode /Map رو حالت نرمال باشد.
درواقع نرمال یجور تیپ بامپ است که پستی و بلندی را تا حدی برطرف می کند.
وقتی تکسچر ها را قرار می دهید توجه داشته باشید که Color Space باید رو حالت Linear باشد البته بجز آن بیت مپی که در ابتدا به عنوان بافت اصلی استفاده می شود که در حالت Screen Space قرار می گیرد.