کاربرد Surface در راینو ( Rhino )

در این مقاله قصد داریم شما را با دستورات سه بعدی راینو آشنا کنیم.تا اینجای آموزش های رایگان راجع به دستورات دو بعدی و ویوپورت ها صحبت شد و حال می خواهیم با استفاده از مبحث Surface ها به مدلسازی سه بعدی بپردازیم .با ما همراه باشید.

1.اگر گزینه اول را انتخاب کنید می توانید به راحتی با انتخاب چهار نقطه یک صفحه توپر ایجاد کنید.

2.دستور دوم که Surface from planar curves می باشد که بعد از انتخاب آن یک راهنما برایتان در پایین صفحه نمایان می شود که باید شما قسمت curve موضوع خود را که می خواهید با آن صفحه مربوطه را ترسیم کنید انتخاب کنید. 

با انتخاب کردن خط مربع و دایره همچین صفحه مشبکی ایجاد شد.

3.برای کاربرد دستور بعدی ابتدا یک مربع ایجاد کنید که Explode شده باشند و هرضلع یک خط جداگانه محسوب شود و بعد دستور Surface from network of curves را اگر انتخاب کنید و بعد خطوط اول تا چهارم هم انتخاب کنید یک پنجره باز می شود که باید ok را بزنیدتا با کاربرد دستور آشنا شوید.

یک سطح برایتان ایجاد می شود که تقسیمات 3*3 دارد و اگر شما در کنار این سطح یک Rectangle ایجاد کنید صفحه ای با تقسیمات تصویر زیر مشاهده می کنید که این یکی از تفاوت این دو صفحه هستش.

حال اگر کنترل F10 یا گزینه show object control points را بزنید کنترل پوینت های صفحه شما فعال می شود و می توانید تغییراتی در صفحه خود با انتخاب نقطه و با کلیک چپ به همراه دکمه Ctrl بتوانید آن را به سمت بالاتری هدایت کنید.

و چون تعداد کنترل پوینت های بیشتری در این صفحه وجوددارد فرم های ایجاد شده نرم تر و با جزئیات بهتری خواهید داشت.

4.دستور Loft برای شما یک سطحی توسط خطوطی که ترسیم کرده اید ایجاد می کند و برای این دستور نیاز نیست که خطوط کرو شما محیط بسته ای را بسازد .توجه داشته بشید خطوط ترسیمی شما بیشتر از چهارتا و کمتر از آن هم نباشد .

5.دستور بعدی که برای شما دوباره سطحی ایجاد می کند که خطوط ترسیمی تان می تواند دو ,سه و یاچهارتا باشد.

6. با دستور patch می توانید یک محیط بسته چند ضلعی را به یک صفحه تبدیل کنید و وقتی خطوط را در حال انتخاب بگذارید پنجره تصویر زیر نمایان می شود که می توانید تغیراتی را در آنجا اعمال کنید.

و وقتی آن را تایید کنید برایتان Surface ایجاد می کند که یکسری مربع ها روی آن ایجاد شده است که ده در ده هستند و این اعداد را در پنجره تصویر فوق که surface U و surface V هستند تعیین شده است.

در کل Patch اینگونه کار می کند که شما مربع یا چند ضلعی که در ابتدا ایجاد کردید باعث می شود یک صفحه ای به وجود آید که این صفحه در فاصله اندکی از چند ضلعی تان شکل می گیرد و دقیقا روی خود خطوط ترسیمی ایجاد نمی شود اما مشکلی در کار هم ایجاد نمی کند.

7.دستور Add a picture plane را اگر انتخاب کنید می توانید تصویری را وارد صحنه راینو کنید و از آن برای روند تکمیل پروژه خود استفاده کنید.

8.دستور Extrude برای این است که صفحه ای که ایجاد کردید را به سمت جهت دلخواه خود بالا ببرید و یک حجمی ایجاد کنید.

اگر می خواهید حجم تان تو خالی نباشد باید در بین نوار ابزاری که پایین ویوپورت شما وجود دارد گزینه Solid را کلیک کنید تا از solid =no به solid=yes تبدیل شود.

9.گزینه اکسترود چندتا زیر مجموعه هم دارد که برای  Extrude along curve باید خطی که می خواهید اکسترود شود را انتخاب کنید و بعد از اینکه enter را زدید آن مسیری که می خواهید طبق آن اکسترود شود را انتخاب می کنید و مشاهده می کنید که طبق خط منحنی اکسترود انجام گرفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *