کیفیت یا رزولوشن ( Resolution ) عکس نهایی رندر چه مقدار اهمیت دارد؟

آیا رزولشن خروجی نهایی یا رندر فاینال ( Final Render ) تاثیری در رئال شدن صحنه دارد ؟

جه مقدار رزولشن می‌تواتند کافی باشد ؟

به طور کلی رزولشن بالا تاثیر مثبتی در رندر ( Vray ) می‌گذارد ؟

پاسخ:

تعیین خروجی نهایی از بخش Output ، همیشه هنرجوهای تازه‌کار را گیج کرده است که در رندر نهایی ویری یا موتور رندرهای دیگر از چه رزولشنی استفاده کنند.

ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید که تصاویر در محیط دیجیتال و کامپیوتر از جنس پیکسل هستند و اصطلاحا به این تصاویر Bitmap گفته می‌شود.

در دیجیتال یا گرافیک کامپیوتری دو نوع محیط داریم وکتور ( Vector ) و بیت‌مپ ( Bitmap )

محیط بیت‌مپ از پیکسل تشکیل نشده و هر مقدار زوم شوید شاهد افت کیفیت نخواهید بود مثل محیط نرم‌افزارهای مدلسازی 3dsMax ، اسکچاپ ( Sketchup ) ، اتوکد ( Autocad ) و …

اما در محیط بیت‌مپ‌ها که شامل تمامی Image ها می‌شود با زوم کردن شاهد افت کیفیت خواهیم بود.

بالا بردن کیفیت رندر ( مثلا 800*600 تبدیل به 3200*2400 کنید) هیچ تاثیری در رئال شدن کار شما نخواهد داشت و برعکس شاید باعث تعجبتان شود که گاهی اوقات به شما صدمه هم می‌زند.

اگر شما هنرجو‌ی آماتور باشید قطعا یکسری اشتباهات کوچک در متریال‌سازی ، مدلسازی ، نورپردازی و … انجام داده‌اید ، با بالا بردن کیفیت عکس ( بالا بردن رزولشن ) به Bitmap خود اجازه زوم بیشتر در تصویر نهایی خود را داده‌اید تا بتواند جزییات رندر نهایی شما را به خوبی نمایش دهد، این وسط اگر به قول خودمان سوتی داده باشید، کاملا مشخص خواهدبود.

از طرفی اگر از مبحث نورهای ثانویه ( Global Illumination )  سردر نیاورید حتما به مشکل تایم رندرهای وحشتناک و زیاد برخواهید خورد.

پس همیشه بالا بردن رزولشن تصویر نهایی به سود شما نخواهد بود.

از طرفی اگر قصد چاپ رندر خودتان را دارید این را در نظر داشته باشید که چشم انسان تا 10 مگاپیکسل قابلیت تشخیص دارد پس زیاد کردن بی‌مورد رزولشن کار درستی از لحاظ هزینه و زمان نیست.

به طور مثال 3000 در 3000 ، 9 مگاپیگسل خواهد بود و برای چشم انسان مناسب است اما 4000 در 4000 ، 16 مگاپیکسل است و اینجا 6 مگاپیکسل بی‌خودی وقت صرف کردیم و تایم رندر زیادی تحمل کردیم.

با تمام این تفاسیر باید این موضوع را درک کنید که در چه صحنه‌ای از چه رزولشنی باید استفاده کردو اینکار فقط با تمرین و آموزش اصولی قابل حل هست.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *